Psychohygiena

Psychohygiena je nám, schizopacientom, veľmi nápomocná psychologicko-filozofická disciplína. Ponúka rady, ktoré vedia byť mimoriadne prospešné pre duševné zdravie a tzv. zdravé psychologické fungovanie. Jedny z prvých dôležitých odporúčaní obvykle bývajú:

  • Píšte si svoje pocity na papier alebo do počítačového denníka/diára. 

DiaryPísanie si denníka výborne napomáha reflexii o pôvode a dôvodoch našich pocitov a duševných rozpoložení. V denníku si úprimne vieme rozobrať svoje myšlienky, starosti a plány, čím sa vytvára priestor pre následnú úvahu a zhodnotenie celkového svojho vývoja. Je to cesta, ako sa lepšie pochopiť a lepšie zvládať vlastné prežívanie. K denníku zvyčajne dokážeme byť úprimnejší, než k hociktorému živému človeku. Neraz sa tak stane naším dôvernym priateľom, ktorému otvárame svoju myseľ a srdce – ktorému sa posťažujeme, požalujeme a pred ktorým sa aj pochválime.

 

  • Buďte v pohybe. 

exercise-brainPsychohygiena považuje za jeden z hlavných dôvodov dnešného rozmachu neuróz a depresií v populácii vyspelého sveta skutočnosť, že sa ľudia oveľa menej hýbu. Niektoré neurózy sú priamo dôsledkom nedostatočného tréningu srdca a pumpovania krvi. A preto obvyklé kardio-cvičenie na nejakom rotopede, eliptickom trenažéri, pri behu na mieste alebo vonku je dnes už priam nevyhnutné a žiadané. Aktívne športovanie nesmie byť luxusom. Ak na to nemáme podmienky, je potrebné si hľadať alternatívy, ako namáhať svoje srdce a budovať telesnú kondíciu. V zdravom tele zdravý duch – známe heslo, ktoré nikdy nestráca na svojej aktuálnosti, tobôž nie dnes. Cvičenie a pohyb spôsobuje vyplavenie takých chemických látok v nervovej sústave človeka, ktoré pozitívnym spôsobom ovplyvňujú našu náladu, pocit šťastia, a taktiež zlepšujú telesné symptómy obvyklého psychologického stresu. Takže prevetrať sa na nejakej rýchlejšej prechádzke je super nápad – smelo do toho! :-)

 

  • Myslite pozitívne. Staňte sa optimistom. 

sunshinesByť optimista je vecou zvyku. Naše myslenie a spôsob nazerania na udalosti a okolnosti sú vždy výsledkom určitého vzorca, ktorý je do veľkej miery naučený. Je možné ho nahradiť novým zvykom – naučiť sa vnímať skôr to lepšie a priaznivejšie na jednotlivých situáciách. Človek sa zo začiatku môže cítiť neprirodzene a umelo, akoby si niečo vsugerovával. No výsledok stojí za to. Myslieť pozitívne a vnímať veci skôr z tej lepšej strany sa oplatí – nie preto, že by svet bol reálne lepší, ale preto, že život v potenciálne zlom svete je ľahší a príjemnejší. Oveľa ľahšie sa znáša a všetko ide akosi lepšie, rýchlejšie, viac podľa plánu a túžob. V rámci psychohygieny si neustále, každý deň, musíme očisťovať naše myšlienky a filtrovať spomedzi nich tie negatívne. Pamätajme – na čo väčšinu času myslíme, to si priťahujeme do života, toho prítomnosť sa v našom živote znásobuje a posilňuje. Myslieť pozitívne znamená priťahovať k sebe radostnejšie pocity a kúsočky prirodzeného a jednoduchého šťastia. Až sa napokon premeníme na usmievavú ľudskú bytosť, ktorú dobrá nálada navštevuje až zvláštne často. Je to úžasný pocit a to všetko len vďaka tomu, že si všímame skôr možnosti, než prekážky, skôr cestu, než krovie, skôr poloplný pohár, než poloprázdny. :-)

 

  • Počúvajte hudbu, dbajte na muzikoterapiu.

musicPočúvanie hudby je veľmi široko uplatňovanou radou psychohygieny. Množstvo ľudí chodí po uliciach so slúchatkami v ušiach, alebo jednoducho trávi čas počúvaním muziky. Vidia v tom zmysel, odreagovanie, relax, rozptýlenie, niekedy dokonca stimuláciu. Ak si zvolíme najmä hudbu pozitívnu a radostnú na úkor smutnej, negatívnej, tak príjemne dokážeme ovplyvňovať svoje emócie. Hudba vôbec pre svoj veľký potenciál ovplyvniť emocionálny stav dosahuje také významné psychohygienické účinky aj pre zdravých, i chorých. A tak hurá zapnúť veselé rádio alebo niečo dobré z youtube! :-)

 

  • Socializujte sa. Buďte v kontakte s ľuďmi.

Človek je od prírody tvor spoločenský, hoci sa to niekedy pri introvertných povahách ťažko priznáva. No v skutočnosti vie byť pocit nedobrovoľnej samoty reálnym rizikovým faktorom pre naše duševné, ale aj telesné zdravie. Preto je vyhľadávanie ľudskej spoločnosti dôležité pre nás všetkých a záleží zároveň hneď aj na tom, koho budeme vlastne vyhľadávať. Hovorí sa, že človek je suma piatich ľudí, s ktorými sa najčastejšie stretáva. Musíme si ich preto vybrať trpezlivo a obozretne – prípadne obmedziť všetky tzv. toxické vzťahy, ktoré nás emočne vyčerpávajú. Základom je však vyhľadávanie priateľstiev v aktívnom zmysle, než obmedzovanie nefungujúcich vzťahov. Ukázalo sa totiž, že priateľstvo a vzťahy sú pre šťastie človeka dokonca prioritnejšou hodnotou, než samotné zdravie. Z istej anketovej štúdie vysvitlo, že subjektívny pocit šťastia oveľa viac závisel od kvality medziľudských vzťahov, než napríklad od toho, či sa cítili dopytovaní ľudia duševne alebo fyzicky zdraví. Vedeli mnohokrát označiť seba ako spokojných aj vtedy, keď neboli zdraví, pokiaľ sa cítili obklopení a pochopení priateľmi a ich podporou. A tak ak už nemáme pevné zdravie, naše šťastie a spokojnosť nie sú napriek tomu vôbec stratené! Kľúčom sú totiž socializácia, komunikácia, dobré vzťahy a priateľstvá. Hurá teda medzi ľudí!

 

  • Dovoľte si odpočívať.

Život so sebou prináša stres a negatívne emócie priam zákonite. Aby sme sa s týmito faktormi dobre vyrovnali a zvládali našu každodennosť, potrebujeme odpočinok a relax. Nikdy si nenakladajme na seba príliš veľa úloh alebo zodpovednosti. Často potrebujeme zo seba všetky bremená jednoducho zložiť a venovať sa ničnerobeniu. Relax býva tradične pasívny a aktívny, pričom si netreba robiť žiadne výčitky, pokiaľ sa v našej každodennosti objavujú aj úseky pasívneho odpočinku. Aktívny relax je už skôr o koníčkoch, no mnohokrát sa zregenerujeme práve ničnerobením alebo vykonávaním niečoho nepodstatného, na čom vôbec nezáleží, napríklad nejaké hry, sledovanie televízie alebo surfovanie na webe. Je správne si dovoliť odpočívať občas aj takto a žiť v tomto zmysle akýsi dobrý rytmus aktivity, striedanej s relaxom. Vôbec si to netreba mať za zlé, ba naopak – vychutnajme si všetky jeho duševné benefity.

 

  • Doprajte si dostatok spánku.

Spánok nie je len proces, v ktorom odpočíva svalstvo a telo, je to tiež aktívny čas pre náš mozog, aby spracoval a vyrovnal sa so všetkými podnetmi a záťažou z prežitého dňa. V spánku sa cyklicky striedajú viaceré fázy, napr. REM fáza, kedy mozog aktívne “upratuje” všetky asociácie a nám sa sníva, alebo fáza hlbokého odpočívania a regenerácie. Všetky fázy sú dôležité. V organizme sa tiež vyplavuje rastový hormón a pomocou neho sa realizujú regenerácie a opravy buniek. Fázy spánku vytvárajú určitý cyklus, ktorý časovo trvá asi 1,5 hodiny. Týchto cyklov väčšina z nás potrebuje asi 5 za noc, čo predstavuje približne 7,5 hodiny času. Takéto množstvo spánku je teda optimálne a musíme sa ho držať. Nemali by sme spať značne menej (menej ako 6 hodín), ale tiež ani značne viac (trebárs nad 9 hodín). Oba extrémy totiž prinášajú zdravotné riziko, napr. vyššiu pravdepodobnosť srdcových chorôb, pričom v kontexte duševných porúch je povšimnutiahodné, že priveľa spánku znamená aj nižšiu chuť do činnosti počas dňa, apatiu, negatívne myslenie, paradoxne aj únavu. Najlepšie je spať v chladnejšej, vyvetranej a temnej miestnosti a dbať na 7,5-hodinový čas. Špeciálne je v rámci psychohygieny doporučované ísť si ľahnúť a vstávať každý deň o tej istej hodine, aby sa tomu prispôsobil náš telesný biorytmus. Tým si uľahčíme zaspávanie a aj skvalitníme fázy spánku. Spánok je skutočne gro, od ktorého závisí azda všetko dobré fungovanie počas našich dní, preto si ho naozaj doprajme toľko, koľko je optimálne, a to – pokiaľ je to možné – každú noc.

 

  • Venujte sa koníčkom.

V našom živote sa deje mnoho vecí, ktoré sú mimo našej kontroly. Spôsob trávenia voľného času však máme plne v rukách a je super, ak ho usmerníme tak, aby sme mali z neho zreteľný benefit. Preto je dôležité vytvárať si návyk na rôzne koníčky. Vôbec nemusí ísť o hobby, ktoré by prinášalo zárobok; ako ústredný motív našich koníčkov úplne postačí vášeň, ktorá má významné pozitívne dopady na naše duševné zdravie. Spomedzi týchto benefitov môžeme vyzdvihnúť napríklad pocit kontroly nad svojím časom, pretože koníček patrí len nám a od nás záleží, čo a kedy budeme robiť a prečo to budeme robiť – koníček je totiž o nás samotných. Ďalšími významnými benefitmi sú pocity naplnenia a spokojnosti. A rovnako pocit, že sme našli zmysel a význam svojich dní, alebo dokonca účel svojej životnej cesty. Vďaka koníčkom je jednoducho v našom živote prítomného viac zmyslu a významu, ako aj vnútorného naplnenia a uspokojenia. Medzi tradičné koníčky, na ktoré si je možné v rýchlosti spomenúť, zaraďujeme trebárs kreslenie, maľovanie, blogovanie, písanie si denníčka, cvičenie a šport, varenie a pečenie, čítanie, tancovanie, šitie, fotografovanie, záhradníčenie, hru na hudobný nástroj, spev, jógu, turistiku, prechádzky, ale tiež altruizmus a dobrovoľníctvo. Dobré koníčky vedia poskytnúť priestor pre odreagovanie sa od psychickej záťaže, robia trávenie životného času oveľa produktívnejším, vytvárajú témy na rozhovor s ľuďmi a môžu dokonca pomôcť si nájsť nových priateľov. Zamyslime sa preto, čo nás môže baviť a vášnivo sa tomu oddajme, môžeme tým skutočne len získať.

 

  • Dbajte na svoju hygienu. Starajte sa o svoj zovňajšok.

píše sa… (edit: 6.1.2019, 18:27)

 

  • Stanovujte si nejaké ciele, kam sa chcete v živote posúvať. 
  • Učte sa vysporiadať so stresom. 
  • Nezabúdajte žiť v prítomnosti.
  • Nebojte sa požiadať o pomoc, keď sú veci zlé. 
  • Staňte sa minimalistom.

 

Ďalšie informácie aj na podstránke: Strava a psychohygiena
Momentálne je v tejto sekcii v ponuke ešte tento článok:

 

1936 - celková čítanosť 1 - dnes čítanosť