Leto je tu! Sme naň pripravení?

Hoci neraz vládnu daždivé a búrkové dni, je zrejmé, že leto je hlavne o horúčavách, dusnom vzduchu a o náročných biometeo-faktoroch, ovplyvňujúcich náš organizmus. Schizopacienti niekedy trpia kvôli psychofarmakám a pomalému životnému štýlu aj nadváhou a tá významne dokáže skomplikovať reakciu tela na letné vysoké teploty. Neraz sa umárame, sme unavení, podráždení, potíme sa. Možno máme radi pekné slnečné počasie, no nemali by sme podceňovať jeho riziká. Schizopacientom hrozí s prívalmi dusného počasia okrem spomenutej únavy aj letargia, anhedónia, znížené vôľové schopnosti a depresia. Je zaujímavé, že v lete dochádza k množstvám relapsov psychotického prežívania a tiež k pokusom o suicidium. Vyskytuje sa tiež podráždenosť a chronická únava, nechuť k činnosti, zhoršené mínusové príznaky, rozladené nálady, afektívne fázovanie a poruchy spánku (vrátane typickej inverzie, žitie v noci). Z týchto zovšeobecnených a sumarizovaných informácií teda vyplýva, že my schizopacienti sa musíme na leto poriadne pripraviť a byť počas jeho celého priebehu takpovediac v strehu.

Štandardné rady, ako si zachovať doslova chladnú hlavu v horúcom počasí, sú:

  1. Vyhýbajte sa priamemu slnku v čase okolo poludnia. Vtedy je žiarenie mimoriadne intenzívne. Nenamáhajte sa, pokiaľ je to možné. Necvičte. Obmedzte pohyb vonku. Ak musíte ísť von, porozmýšľajte nad možnosťou klobúčika alebo šiltovky. Nezabudnite na slnečné okuliare s UV filtrom. V tomto čase sa neopaľujte. Ak sa dá, zdržiavajte sa v tieni.
  2. Plánujte si svoje aktivity aj viac dní dopredu. Pokiaľ budete mať vo svojej moci Vaše aktivity a budete ich vedieť vopred odhadnúť, tak môžete s využitím kvalitnej predpovede počasia korigovať svoje plány. Preto ak hlásia, že bude horúčava, tak sa budete o to viac snažiť upraviť svoj režim dňa tak, aby v deň horúčavy ste mohli obmedziť pohyb na slnku.
  3. Pravidelne pite tekutiny, nesladké, nie príliš sýtené, a teda čo najviac podobné obyčajnej vode. Zostaňte hydratovaní celý deň, svoj moč takto musíte udržať celý deň počas vylučovania číry, alebo takmer číry. To predstavuje piť v čase horúčav aj bezmála 2,5 až 3 litre vody denne. Voda Vám pomôže k dobrému pocitu, energii, preventívne pôsobí proti bolesti hlavy a oťapenosti z počasia. Zrýchľuje metabolizmus, zlepšuje trávenie a chudnúci proces. Je absolútnou podmienkou normálneho a vyrovnaného fungovania počas teplých letných dní.
  4. Vyhýbajte sa konzumácii silne proteínových jedál (napr. mäso). Príliš veľa bielkovín totiž zvyšuje objem tepla, ktorý generuje organizmus, takže je nám nakoniec teplejšie, než je nutné kvôli samotnému počasiu. Naopak, preferujte ovocie bohaté na vodu a vitamíny, a taktiež výživnú zeleninu. Vlastne olovrant a desiata by mali byť v tieto dni vždy pozostávať len z ovocia alebo zeleniny.
  5. Investujte do kúpy ventilátora alebo do domácej klímy. Ja osobne mám malý stolný ventilátor. Nenechávam ho fúkať priamo na mňa, ale iba víriť vzduch v miestnosti tak, aby sa ochladzoval a hýbal. Je to výborná pomôcka, ako schladiť svoje bezprostredné okolie a domov. Bežný stolový ventilátor sa pohybuje v cenovej relácii okolo 12 až 15 eur.
  6. Pravidelne každý deň sa sprchujte vo vlažnej vode. Jemne a opatrne sa otužujte. Pestujete tak vhodne Vašu hygienu, na ktorú je v lete kladený špeciálny dôraz, a zároveň sa budete dobre cítiť. Takáto pravidelná sprcha nielen osvieži, ale aj dodá energiu a pocit rovnováhy v psychike.
  7. Veďte si v zápisníku alebo v diári, prípadne v písacom programe na počítači svoj denník. Zapisujte si tam svoje pocity, aktivity, ciele a nezabudnite sa tam vždy pochváliť, ak je to relevantné. Motivujte sa a evidujte si tieto záznamy, aby ste mohli postrehnúť zlepšenie, pretrvávanie alebo zhoršenie zdravotného stavu. Následne budete lepšie pripravení pre konzultáciu s lekárom.

Leto je obvykle chápané ako veľmi obľúbené a krásne obdobie kalendárneho roka. Usilujme sa aj my schizopacienti dôkladne dbať na prípravu na horúce časy, aby sme mohli prežiť v slnečnom a peknom počasí len a len krásne chvíle. A aby nám to teda nebolo skôr na škodu, ale práveže skôr na povzbudenie mysle a celkového zdravia. A veru zdravie, to je pre nás jedna z najkľúčovejších hodnôt, preto Vám prajem aj ja jej bohatú hojnosť a kvalitu vo Vašich životoch i počas týchto letných chvíľ.

Všetko dobré! 

 

1150 - celková čítanosť 2 - dnes čítanosť

Author: Matej