Ako som schudol 35 kg


Zrejme neprekvapí, že v priebehu mojej liečby som pribral aj ja nejaké kilá navyše – najviac, asi 20 kíl, na Zyprexe (olanzapín). Keď som mal 19 rokov a začal som brať psychofarmaká, som vážil asi 65 kg pri výške 178 cm. Do svojej dvadsaťpäťky som sa vypásol postupne až na 105 kg, pričom hlavnými negatívnymi faktormi boli fyzická pasivita, uzatváranie sa doma, nečinnosť, mínusové stavy schizoochorenia, zvýšená chuť do jedla, návyk k emocionálnemu jedeniu (zajedanie emočných problémov).

Prvé začiatky chudnutia, kedy som si už povedal STOP, boli v roku 2009 (mal som 23 rokov). Začal som chodiť často na spinning do fitness centra. Niekoľko mesiacov som potil dušu a naozaj som schudol nejakých 8 kíl a dostal som sa na váhu asi 93 kg. Potom nastal relaps ochorenia, bol som hospitalizovaný a k spinningu sa mi následne vracalo už len ťažko, hoci zopár pokusov ešte bolo. V rokoch 2010-11 som skúšal rôzne prípravky a nerozumné diéty, ako schudnúť. Dosť dlho som vydržal na spreji Hoodia, ktorý mi mal potlačovať chuť do jedla.

Prelom nastal v roku 2012, keď som si začal študovať od p. Veselého z jeho stránky chudnutie-ako.sk princípy racionálneho stravovania. Používal som jeho excel “papu.xls”, kde som si zapisoval stravu a zoznamoval sa prvýkrát s počítaním kalórií, resp. kilojoulov. Neskôr som začal využívať stránku kaloricketabulky.cz, na ktorých sa spisujú kalórie veľmi prehľadne a jednoducho. Cez zimu 2012/13 som prechodne zápis prijatej energie stopol, ale v marci 2013 som opäť začal, tento raz už s plným nasadením.

Stanovil som limit príjmu energie na nejakých 7500 kJ a takmer každý deň to dodržal počas asi 3 mesiacov. V júni 2013 už prišlo uvoľnenie a začal som robiť výnimky, no to už som bol ľahší o 18 kíl (z 99 kg na 81 kg v priebehu marca až mája 2013). Potom som viac-menej prešľapoval na mieste, pričom návratu pôvodnej hmotnosti som sa bránil najmä pokračujúcou kontrolou kalórií na stránke kaloricketabulky.cz. Najdôležitejším faktormi, ktoré mi pri tomto kvázi-úspechu pomohli, boli:

  • limit 7500 kJ denne ako maximum
  • viacej pohybu, najmä státia a chodenia v práci na dvanástkach (pozícia: predavač)
  • veľa tekutín, prelievanie sa nekalorickými sýtenými nápojmi typu “light” alebo “zero”
  • zvýšený príjem kofeínu – asi 500 mg denne
  • odmietanie jedla po 19:00 hodine (teda asi 3-4 hodiny pred spánkom)

Ďalšie kolo chudnutia prebehlo niekedy v júni 2015, kedy som bol na nízkosacharidovej strave v zmysle blogu Vlada Zlatoša. Zotrval som na nej asi 2 týždne, pričom som sa dostal z 81 kg na 77-78 kg. Nové kolo bolo potom až v roku 2016, kedy som v lete opäť dodržiaval limit asi 7500 kJ a vrátil sa k pôvodným pravidlám z jari 2013. Vtedy som schudol zo 77 kg na 71 kg. Odvtedy sa viac-menej pomocou ustavičného zápisu prijatej energie kontrolujem a prešľapujem okolo sedemdesiatky. Už som aj v roku 2017 atakoval 68,8 kg, ale len raz.

V ostatných mesiacoch skôr stagnujem a váha sa mi zdvihla na 71 kg. Brucho za tie roky išlo dolu z nejakých 114 cm na 90 cm, merané na najtučnejšom obvode. S týmto určite nechcem byť spokojný, lebo potrebujem vzhľadom na svoje boky ešte znížiť brušný tuk na aspoň 85 cm. Preto som so znižovaním mier ešte neskončil a necítim sa v cieľovej rovinke. Najdôležitejšie je však nepriberať, čo sa mi s odretými ušami zatiaľ dlhodobo darí. Trend naprieč rokmi vykazuje pozvoľné chudnutie, a to čoraz pomalšie, no to je asi už normálne.

Celkovo jem asi všetko, nemám zvlášť zdravú životosprávu, a to ani v čase kôl chudnutia. Skôr si znižujem objem tučných jedál a keďže sa snažím vmestiť do energetického limitu, tak obmedzujem aj sacharidy na nejakých 250 g denne. Tieto údaje krásne prezentuje a spočítava stránka kaloricketabulky.cz, takže človek nemusí študovať žiadne etikety na potravinách.

Medzi predsavzatiami mám aj vyložiť podrobnejší výklad toho, ako som sa stravoval a ako funguje kalorická matematika, alebo ako fungujú princípy racionálneho stravovania. Zatiaľ som sa chcel len podeliť so svojím príbehom v skratke.

Ďakujem Vám za prečítanie.

 

378 - celková čítanosť 1 - dnes čítanosť

Author: Matej